Let op! Geld lenen kost geld Let op! Geld lenen kost geld.
Ga naar pagina inhoud

Veelgestelde vragen

Hier vindt u antwoorden op de meest gestelde vragen.

Online identificatie

Als verantwoord kredietverstrekker vinden we het belangrijk dat we weten wie u bent. Het is ook onze wettelijke taak om uw klant- en identiteitsgegevens altijd op orde te hebben. Daarom vragen we u voor aanvang van een lening en soms tussentijds om tot (her)identificatie over te gaan. Wilt u meer weten over online identificatie? Hieronder vindt u de antwoorden op onze meest gestelde vragen.

Hoe werkt het

Bekijk de video of lees de uitleg.

  • U ontvangt van ons of uw tussenpersoon een een unieke code. Met deze code start u uw identificatie via bovenstaande button ‘Start online identificatie’;
  • Log in met uw geboortedatum en unieke code en houdt uw smartphone en identiteitsbewijs vast bij hand;
  • Volg de instructies op scherm. Bent u ingelogd via uw PC of laptop, dan wordt u gevraagd de getoonde QR met uw mobiel te scannen om de ALFAM Identificatie app te downloaden;
  • Met behulp van de ALFAM Identificatie app maakt u een foto van uw identiteitsbewijs. Let op: dit moet zowel van de voor- als achterkant van uw document;
  • Maak een selfie. Ook dit gaat vanzelf en de app begeleidt u hierin. Daarna bent u klaar.

Veelgestelde vragen over de Identificatie App

De code is 30 dagen geldig. Is hij verlopen? Neem contact op met uw tussenpersoon voor een nieuwe code.

U kunt zich identificeren met een geldig paspoort, een geldige identiteitskaart (ID-kaart) of een verblijfsdocument. Een geldig Nederlands rijbewijs heeft de voorkeur, maar dan moet u wel de Nederlandse nationaliteit bezitten. Zo niet, gebruik dan een buitenlands paspoort of een EU-identiteitskaart voor de online identificatie. Let op: gebruikt u een paspoort van buiten de EER (Europese Economische Ruimte), dan hebben we ook een kopie nodig van een verblijfsdocument.

Dit is meestal in een paar minuten afgerond. Let op: lukt het niet binnen 10 minuten, dan verloopt de sessie en moet u opnieuw beginnen.

De volgende tips kunnen helpen:

Foto identiteitsbewijs

  • Een rood kader betekent dat het niet lukt om een goede foto te maken. Volg de uitleg op het scherm totdat het kader groen is: dan is de foto gemaakt.
  • Maak de foto’s bij daglicht en vermijd fel licht van lampen of spotjes.
  • Zorg voor een donkere achtergrond.
  • Identificatie met paspoort: maak een foto van de pagina waar uw pasfoto op staat.
  • Gebruik alleen een origineel identiteitsbewijs, geen bewerkte versie of een kopie.

Selfie

  • Gebruik de camera aan de voorkant van uw smartphone.
  • Maak uw selfie met onbedekt hoofd (geen zonnebril, hoed of sjaal), zichtbare oren en neutrale gezichtsuitdrukking.
  • Een foto van een foto wordt niet goedgekeurd.

Chip identiteitsbewijs uitlezen

  • Leg uw smartphone op uw identiteitsbewijs en schuif het toestel er langzaam overheen.
  • Zodra uw toestel trilt, houdt u het goed stil zodat de chip uitgelezen kan worden.

Probeer het later opnieuw. Lukt het dan nog steeds niet, neem dan contact op met uw tussenpersoon.

Wij vergelijken uw selfie met de foto op uw identiteitsbewijs. Zo weten we zeker wie u bent.

Het identificatieproces verloopt via een app. Deze moet u downloaden op uw smartphone. Via de QR-code komt u meteen in de App Store of de Google Play Store.

Veel smartphones scannen een QR-code automatisch als u de camera op de code richt. Werkt dit niet? Download een QR-scanner in de App Store of de Google Play Store.

U krijgt een melding op uw scherm dat u het proces heeft voltooid. Let op: dit betekent niet dat uw identificatie akkoord is. Deze wordt door ons beoordeeld. Bij goedkeuring gaat uw kredietaanvraag verder. Wordt uw identificatie afgekeurd, bijvoorbeeld omdat de foto’s niet goed zijn gelukt, ontvangt u hierover een brief en moet u zich opnieuw identificeren.

De app is alleen bedoeld om uw gegevens en foto’s veilig naar ons door te sturen. Deze informatie wordt niet in de app of op uw smartphone opgeslagen. U kunt de app na afloop verwijderen.
De foto op uw identiteitsbewijs gebruiken we voor identificatie en controle van uw gegevens. Deze foto wordt samen met de selfie opgeslagen om te bewijzen dat we u correct hebben geïdentificeerd. Wij gaan zorgvuldig met uw foto’s om. Dit geldt ook voor andere gegevens die u met ons deelt. Meer informatie vindt u op www.alfam.nl/privacy-statement.