Lenen: een bewuste keuze
‘Ik kies voor verantwoord lenen, zodat ik precies weet wat ik kan verwachten.’
Wet- en regelgeving
Financiële problemen kunnen een grote impact hebben op het dagelijks leven van mensen. Wij vinden het belangrijk onze klanten hiertegen te beschermen. Daarnaast hebben wij de gezondheid van de Nederlandse kredietmarkt hoog in het vaandel staan. Nationale en Europese wet- en regelgeving staan daarom aan de basis van ons handelen. Zo blijft het vertrouwen in de financiële markt bestaan en functioneert deze op een duidelijke en eerlijke manier. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) houdt hierop toezicht: lees meer over onze samenwerking met de AFM.
Gedragscode en leennormen
Iedere klant die een lening afsluit, moet voldoende geld overhouden om rond te komen. Een lening moet dus passen bij de persoonlijke situatie van de klant. Daarnaast moet de lening goed aansluiten op het bestedingsdoel van de klant. Dit wordt onder andere geregeld in de Gedragscode van de VFN, de vereniging van financieringsondernemingen in Nederland. Ook stelt de VFN ieder jaar normen vast, zoals leennormen. Wij zijn als lid aangesloten bij de VFN, handelen volgens de Gedragscode en passen VFN-normen toe in ons (acceptatie)beleid.
Financiële adviseurs
Wij verstrekken pas een lening als wij zeker weten dat deze goed past bij de persoonlijke situatie van de klant. Voor dit doel werken wij nauw samen met financiële adviseurs. Deze adviseurs werken met een vergunning van de AFM, delen onze visie op verantwoord lenen en adviseren iedere klant persoonlijk op maat. Alfam zorgt voor een zorgvuldige afhandeling van iedere aanvraag.
Kennis delen
Onze partners zetten zich dagelijks in voor hun kleinzakelijke en particuliere klanten. Wij ondersteunen deze partners op een laagdrempelige manier met actuele financiële informatie. Bovendien staan onze accountmanagers hen bij met raad en daad. Ook wij delen kennis, informatie en tips direct met onze klanten. Tip: de VFN heeft bijvoorbeeld speciaal voor particulieren een kennistest over lenen, video’s over verschillende leenvormen en praktische tips voor verantwoord lenen.
Duidelijke taal
Iedere klant heeft recht op duidelijke informatie. Wij willen dat iedere klant begrijpt hoe zijn lening werkt en wat wij daarbij van elkaar verwachten. Daarom schrijven wij onze brochures, nieuwsbrieven en webpagina’s in duidelijke taal (taalniveau B1). Kan het duidelijker? Laat het weten. Wij staan altijd open voor verbeteringen.
Soms loopt het leven anders
Soms verandert u situatie zonder dat u dat ziet aankomen. Denk hierbij aan ziekte, of werkloosheid. Wij zijn er ook voor de klant die problemen krijgt met het aflossen van zijn of haar lening. Onze klantenservice biedt een luisterend oor. Zij kunnen u helpen met het voorkomen van verdere betalingsproblemen. Vaak geldt in deze situaties: hoe eerder u contact opneemt, hoe beter wij u kunnen helpen.